Nieuws

Nieuwsbrief sluiten
Actueel
Archief

Veiliger aanvragen Tegemoetkoming Vaste Lasten met eHerkenning 3

Gebruikt u eHerkenning niveau 1,2 of 2+, vraag dan nu e-Herkenning 3 aan, want vanaf 12 april is het verplicht voor de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL). In deze mailing brengen wij u op de hoogte wat dit voor u betekent. Vanaf 12 april 2021 kunt u alleen nog TVL aanvragen met eH3 of hoger. Ook als u TVL Q1 2021 al heeft aangevraagd met eH1, eH2 of eH2+, dan heeft u vanaf 12 april eH3 nodig om:

  1. uw aanvraag in te zien en
  2. na de sluiting van TVL Q1 2021 uw werkelijke omzet door te geven.

Aanvragen met DigiD blijft mogelijk als u bij de KVK geregistreerd staat als eigenaar of bestuurder van het bedrijf.

Betrouwbaarheidsniveau eH1, eH2 en eH2+ kunt u nog wel voor TVL juni – september 2020 en TVL Q4 2020 gebruiken.

Waarom deze verandering?
Verhogen het inlogniveau van eHerkenning is om het aanvragen veiliger te maken. Het aanvragen van eH3 duurt gemiddeld 1 tot 5 werkdagen. Het is aan te raden op tijd uw aanvraag voor eH3 te doen.

eH3 aanschaffen
Het zal wat extra inspanning van u vragen. Bovendien kost eH3 meer dan 1, 2 en 2+, maar het is helaas wel noodzakelijk. Op eherkenning.nl vindt u een overzicht van leveranciers en kosten. Op Rijksdienst Voor Ondernemend Nederland wordt zo goed mogelijk uitgelegd wat de verhoging van het inlogniveau voor u betekent.

Heeft u vragen?
Kijk op eHerkenning aanvragen | eHerkenning, gebruik de livechat of bel 088 042 25 00.

Werkzaamheden markering Rochadeweg - Veldbeemd

Verkeershinder: kruispunt Rochadeweg – Veldbeemd

Datum: vrijdag 9 april 2021

Tijdstip: 07.00 - 16.00 uur  

Opmerking: Verkeer kan in geval van afgesloten rijstroken de werkzaamheden om-en-om passeren.

Meer medewerkers op de fiets

Veel Brabantse werkgevers willen hun werknemers vaker op de fiets naar het werk laten gaan. Grote kans dat jij deze ambitie ook hebt om te zorgen voor minder ziekteverzuim, CO2-reductie, kostenbesparing en een betere bereikbaarheid. En misschien nog wel belangrijker: je wil zorgen voor blije medewerkers en je wil een aantrekkelijk werkgever zijn.

Maar hoe krijg je je medewerkers vaker op de fiets?
Dat is een vraag die we bij het Brabant Mobiliteitsnetwerk vaak krijgen. Op sjeesgangmakers.nl helpen we je op weg met informatie en inspiratiesessies. Onze communitymanagers geven je advies op maat en met de producten van Sjees Gangmakers helpen ze je echt in het zadel. Met trots kan ik je vertellen dat we de dienstverlening van Sjees Gangmakers hebben uitgebreid met drie Sjees Pakketten. 

Sjees Pakketten: 12 maanden fietspromotie voor jouw medewerkers
Met de Sjees Pakketten inspireren en activeren we jouw medewerkers om vaker op de fiets te stappen. We nemen veel uit handen, zodat je het hele jaar met fietsstimulering bezig bent zónder dat je daar veel werk aan hebt. De fietsstimuleringspakketten zijn geschikt voor organisaties met thuiswerkers maar natuurlijk ook om in te zetten voor woon-werk verkeer. Je kunt kiezen voor het startpakket, het promotiepakket of het maatwerkpakket. Je vindt de Sjees Pakketten op de site van Sjees Gangmakers

Wil je een Sjees Pakket, of wil je er eens over doorpraten?
Stuur een mail naar jolanda@brabantmobiliteitsnetwerk.nl of bel me even op 06-11078501.

Ik hoop dat we met deze Sjees Pakketten je nog verder kunnen ondersteunen in het stimuleren van fietsen. En we zo samen werken aan een duurzaam bereikbaar Brabant.

Met vriendelijke groet,

Jolanda Smit – van Oijen
Fietsregisseur Brabant Mobiliteitsnetwerk
+31 (0)6 11 07 85 01

PS: wil je meer weten over fietsstimuleringsapps? Op 15 april organiseren we een bijeenkomst over de mogelijkheden die er nu in de markt zijn. Meld je aan door een mail te sturen naar birgitta@brabantmobiliteitsnetwerk.nl.

Omscholingstraject brengt ICT-vraag en -aanbod slim samen

Make IT Work: praktische kweekvijver voor aanstormend ICT-talent

Het blijft een uitdaging voor bedrijven in de Brainportregio: gekwalificeerde ICT-professionals vinden. Vraag en aanbod liggen al jarenlang mijlenver uit elkaar. En door de coronacrisis is de krapte alleen maar verder toegenomen. Fontys Hogeschool ICT (FHICT) en Brainport Eindhoven slaan de handen ineen om dit probleem te tackelen. Hoe? Door hoogopgeleiden zonder ICT-achtergrond binnen een jaar om te scholen tot ICT-professional (mét baan). Bedrijven als Simac, KPMG en SAP doen al mee aan het project.

Als je één branche moet noemen die een boost heeft gekregen door de coronacrisis, dan is het de ICT-sector wel. 2020 was het jaar van de digitale versnelling. Die razendsnelle digitalisering doet een beroep op een toch al krappe markt, waardoor ICT-vacatures steeds moeilijker in te vullen zijn. Het doel van het project Make IT Work? De kloof tussen vraag en aanbod professioneel en bestendig dichten. Dit door hogeropgeleide ICT-talenten de mogelijkheid te bieden om zich binnen een jaar, bij een (regionaal) bedrijf, te ontwikkelen tot ICT-professional.

'Binnen twee jaar hebben deze professionals hetzelfde kennisniveau als  ICT-professionals die een fulltime hbo-opleiding hebben gevolgd'

Diepgaande kennis
De aspirant ICT’ers gaan een intensief jaar tegemoet. Ze dompelen zich overdag en in de avonduren onder in alle facetten van het vak. Dit combineren ze met een baan in het bedrijfsleven, waar ze hun opgedane kennis direct in de praktijk brengen. De insteek is om na dat jaar een volwaardige ICT-medewerker af te leveren, met een passend kennis- en denkniveau.

De perfecte combinatie van hard en soft skills
De Make IT Work-kandidaten hebben er al een loopbaan op zitten en die werkervaring komt goed van pas. Het zijn geen starters die net komen kijken, maar ervaren krachten die het klappen van de corporate zweep kennen. Ze verstaan de kunst om de hard skills van diepgaande ICT-kennis te combineren met sociale soft skills. En aangezien een groot deel van de opleiding op de werkvloer van de deelnemende organisaties plaatsvindt, groeien ze on the job mee met het bedrijf en de bedrijfscultuur.  

'Deze ICT-professionals verstaan de kunst om de hard skills van diepgaande ICT-kennis te combineren met sociale soft skills'

Hoe Make IT Work in de praktijk werkt? Na een strenge selectieprocedure worden de kandidaten en potentiële werkgevers met elkaar in contact gebracht. Is er een klik? Dan committeren de partijen zich aan elkaar én aan Make IT Work. Vervolgens wordt de ICT-specialist in spe gedurende vijf maanden opgeleid binnen FHICT. Hiervoor ontwikkelden de meest ervaren docenten in samenwerking met het bedrijfsleven een passend, actueel lesprogramma.

Na de intensieve opleiding gaan de kandidaten minimaal zes maanden aan de slag bij hun nieuwe werkgever om in de dagelijkse praktijk de kneepjes van het ICT-vak te leren. Ook verbreden en verdiepen ze tijdens driewekelijkse intervisiebijeenkomsten met medekandidaten hun knowhow en hun skills. Zo blijven ze op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen het veelzijdige vakgebied.

Daarom Make IT Work:

  • Goed opgeleide ICT-professionals die on the job leren (na maximaal twee jaar hetzelfde kennisniveau als een hbo’er met een volledige ICT-studie)
  • De perfecte combinatie tussen hard en soft skills
  • Gemotiveerde werknemers
  • Medewerkers met de nodige levenservaring én ervaring uit een ander werkveld
  • Investering in ICT-personeel van de toekomst
  • Lever een maatschappelijke bijdrage aan de Brainportregio

Interesse in Make IT Work?
Sta je te popelen om nieuw ICT-talent binnen te halen? Maar komt er amper respons op openstaande vacatures. Dan zou Make IT Work voor jou(w organisatie) wel eens de ideale oplossing kunnen zijn. Eind april start de opleiding tot Software Engineer. In het najaar wordt deze opleiding nogmaals gegeven en start ook het programma voor Business & Data Analytics. Later volgen de opleidingen tot SAP Business & Data Analytics Specialist en Security Specialist.

Meer informatie
Op de website fontys.nl/makeitwork vind je meer informatie. Ook kun je je hier aanmelden voor een kennismakingsgesprek met Daan Jansen, coördinator Make IT Work bij Fontys.

De Helmondse jeugd bereiken?

Helmond Hangout
De huidige coronamaatregelen en de strenge lockdown hebben een grote impact op iedereen maar zeker op onze jeugd. De maatregelen hebben een grote impact op het sociale leven van onze jeugd. Tijdens een digitale meeting Jeugdvriendelijke stad is gebleken dat er onder de Helmondse jeugd behoefte bestaat naar digitale interactieve activiteiten. Met diverse partijen is gekeken hoe we aan deze wens kunnen voldoen en hoe we de jeugd in Helmond (beter) kennis kunnen laten maken en verbinden met verenigingen/stichtingen/bedrijven, nu online en later offline.

Webshop met digitale activiteiten voor jongeren uit Helmond: Helmond Hangout:
Helmond Hangout is tot stand gekomen vanuit een samenwerking tussen onder andere Centrummanagement Helmond, Helmond marketing, Gemeente Helmond, Stichting Helmond City Events en lokale ondernemers. Tevens valt Helmond Hangout onder het project Jeugdvriendelijke stad van de Gemeente Helmond. Helmond Hangout is hét online platform voor jongeren uit Helmond. Gedurende tien weken worden er circa 150 gratis hangouts (events) door 50 lokale organisaties aangeboden. Eén hangout aanbieder biedt drie live online hangouts aan. Bij voorkeur zijn dit drie verschillende hangouts. De jeugd kan zelf op het platform hangouts boeken. Daarom is het belangrijk dat de hangouts ‘vet’ zijn. Tevens zijn de hangouts interactief, omdat de jeugd live deelneemt aan de activiteit en er kan worden gechat.

Aanbieders gezocht
Helmond Hangout is maandag 22 maart live gegaan en de hangouts starten vanaf 26 maart gedurende een periode van 10 weken. We zoeken aanbieders die, gedurende de periode van 10 weken, 3 hangouts willen aanbieden voor de jeugd. Deze digitale activiteiten, ofwel Hangouts, worden aangeboden aan de jeugd in de leeftijdscategorieën 6 t/m 11 jaar en 12 t/m 18 jaar.

Momenteel hebben al diverse aanbieders hangouts aangeboden zoals, dansscholen, culturele partners, LEV, JIBB+ en diverse ondernemers.

Wil je met jouw bedrijf/organisatie de jeugd bereiken en vette hangouts kunnen aanbieden neem dan snel contact op met Linda Haverkamp 0492-554184

Ondernemers in de regio aan zet met regionale subsidieregeling

Digitalisering en dataficering MKB

MKB-ondernemers in Zuidoost-Brabant kunnen vanaf 1 april 2021 een aanvraag indienen voor de Adviesregeling Digitalisering MKB 2021. Met deze regeling kunnen ondernemers subsidie krijgen om bij een expert advies in te winnen over welke bedrijfsprocessen in hun bedrijf te digitaliseren zijn, hoe dit gedaan kan worden en wat dit oplevert. De subsidie bedraagt maximaal € 1.000 per ondernemer. Belangrijke voorwaarden zijn dat de ondernemer in de regio gevestigd is en dat de ondernemer zelf een bedrag inlegt dat minimaal even groot is als de aangevraagde subsidie.

De Adviesregeling Digitalisering MKB 2021 richt zich op het midden- en kleinbedrijf, en dan met name de bedrijven die nog niet of nauwelijks stappen hebben gezet in die richting en behoefte hebben aan concrete informatie over wat digitalisering en dataficering voor hun bedrijf kan betekenen en welke stappen hiervoor genomen moeten worden. Een eerste scan door een gespecialiseerd bureau kan veel inzichten opleveren waar de ondernemer snel mee verder kan.

Aanvragen en meer informatie
De 21 gemeenten van de Metropoolregio Eindhoven (MRE) hebben een bedrag van in totaal € 300.000 beschikbaar gesteld voor de Adviesregeling Digitalisering MKB 2021. Ondernemers kunnen een aanvraag indienen vanaf 1 april 2021 op de website van de Metropoolregio Eindhoven: www.metropoolregioeindhoven.nl/subsidies. Op de site staat de regeling met een toelichting en een aanvraagformulier, dat eenvoudig door de ondernemer zelf ingevuld kan worden.

Regionale Corona Herstelaanpak
De Adviesregeling Digitalisering MKB 2021 is in het leven geroepen door de 21 gemeenten van de MRE vanuit de Regionale Corona Herstelaanpak, waar het Algemeen Bestuur in september 2020 groen licht voor gaf. In februari 2021 heeft het Dagelijks Bestuur van de MRE ingestemd met de laagdrempelige Adviesregeling voor het MKB.

Aanleiding voor deze regeling waren de verontrustende signalen dat veel ondernemers in de eerste lockdown geen reparatie-, onderhoud- en beheerwerkzaamheden aan machines en instrumenten konden uitvoeren, omdat veel bedrijfsprocessen nog op locatie plaatsvinden. Ook was een groot deel van het MKB, waaronder de detailhandel, niet voorbereid op (volledig) digitaal klantencontact en digitale verkoop.

De lockdown heeft de kwetsbaarheid van bedrijfsprocessen op verschillende punten blootgelegd. Dit pakt de regio aan als kans om ondernemers met de Adviesregeling te ondersteunen om hier werk van te maken, zodat niet alleen in een lockdown-situatie bedrijven kunnen doorwerken, maar ook in de toekomst dankzij gedigitaliseerde processen een sterkere marktpositie kunnen verwerven, meer en andere klanten kunnen binnenhalen, nieuwe ontwikkelingen kunnen inzetten en nieuwe vormen van samenwerking met andere bedrijven kunnen aangaan.

N279 aantal keren dicht tussen Veghel en Asten

Van 25 maart tot 25 juni voert Provincie Noord-Brabant  onderhoudswerkzaamheden uit op de N279 tussen Asten (A67) en Veghel (A50).  Het gaat om o.a. het vervangen van asfalt-deklagen, het repareren van voegovergangen en repareren van betonschades. De schades zijn dermate groot dat vervanging hiervan noodzakelijk is om de provinciale weg veilig berijdbaar te kunnen houden tot de grote reconstructie van de N279.

Afsluitingen en omleidingen
Aannemer Vermeulen Groep voert de werkzaamheden de komende periode uit. Voor deze werkzaamheden wordt de N279 op verschillende momenten afgesloten voor doorgaand verkeer. De werkzaamheden vinden voornamelijk in de weekenden (6 stuks) en nachten (14 stuks) plaats om verkeer zo min mogelijk te hinderen. Ook zal een werkvak (gedeelte tussen de kruising A67 en de rotonde Rocadeweg) een week lang worden afgesloten voor alle verkeer. Tijdens de afsluitingen wordt er een omleiding ingesteld. Met tekstborden en tekstwagens worden de verschillende afsluitingen vroegtijdig langs de weg kenbaar gemaakt.

Meer informatie:
Op de provinciale website www.brabant.nl/n279  staat de volledige planning beschreven waarop de N279 afgesloten is. Mocht u nog vragen hebben over deze werkzaamheden kunt u contact opnemen met de provincie Noord-Brabant 073-6812812

Bekijk hier de adviesroute >

GGD Brabant -Zuidoost krijgt vaccinatielocatie op BZOB

Persbericht 18 maart
Het ministerie van VWS heeft gekozen voor het grootschalig opschalen van het aantal vaccinaties. Het streven is 1,5 miljoen prikken per week. GGD BZO draagt hier aan bij met twee XL vaccinatielocaties. De huidige locatie in Eindhoven in het Indoor Sportcentrum aan de Theo Koomenlaan blijft bestaan en er komt een XL vaccinatielocatie bij in Helmond aan de Haverdijk. De huidige locaties in Helmond, Best en Valkenswaard worden ontmanteld. De locatie die voorzien was in Bladel wordt niet opgebouwd.

Vaccinatielocaties in de regio Brabant–Zuidoost (BZO)
In Brabant–Zuidoost is gekozen om van meerdere kleinere vaccinatielocaties over te gaan naar 2 zogenaamde XL locaties. In totaal zijn er dan 30 tot 35 priklijnen beschikbaar. Er wordt al 7 dagen in de week, 8 uur per dag geprikt. Als het nodig is ( als er meer vaccins beschikbaar komen) is er nog altijd de mogelijkheid om de openingstijden te verruimen en daarmee het aantal prikken per dag te verhogen. In de komende weken wordt de nieuwe XL locatie in Helmond opgebouwd. Het streven is om eind april 2 XL locaties te hebben. In de tussentijd worden alle beschikbare vaccins gewoon gezet.”

Zorgvuldige afwegingen
De aanpassingen in het ‘vaccinatielandschap’ in Brabant-Zuidoost zijn zorgvuldig gekozen. Klantvriendelijkheid en efficiëntie staan voorop. “We willen al onze inwoners goed bedienen, zo min mogelijk reistijd geven en tegelijkertijd willen we zo snel mogelijk de beschikbare prikken zetten,” licht Gonny van Loon, programmamanager COVID-19, GGD BZO toe. ”Deze twee XL locaties kunnen een flinke verkeersstroom aan, hebben voldoende parkeerplekken en zijn goed bereikbaar. We kunnen verschillende vaccins per locatie geven, personeel efficiënt inzetten en het levert logistiek gezien flinke voordelen op om voor twee grote locaties te kiezen. Allemaal redenen waardoor we sneller kunnen werken en dus sneller meer inwoners kunnen voorzien van een vaccinatie. Maar we blijven afhankelijk van de levering van het vaccin.

Efficiënt werken: drie keer zoveel prikken per uur
Ondertussen werkt GGD BZO steeds efficiënter. Het logistieke proces is aangepast, waardoor er geen 18 maar 40 tot 60 prikken per uur gezet worden. Hiervoor wordt het administratieve gedeelte los van het prikken. Deze nieuwe manier van werken is afgelopen weekend op de locatie in Best met succes getest. Binnenkort passen we de vaccinatielocatie in Eindhoven aan op deze nieuwe werkwijze en ook de nieuwe locatie in Helmond zal zo opgebouwd worden.

Gonny van Loon: “We verbeteren onze processen continu. Ook inwoners die bij ons komen voor een vaccinatie kunnen ons hierbij helpen. Heel simpel, door goed voorbereid naar de afspraak te komen. Neem de gezondheidsverklaring ingevuld mee, de medicijnlijst en trek gemakkelijke kleding aan zodat we snel de prik kunnen zetten. Op die manier werken we allemaal mee!”

Meer informatie op:
www.coronavaccinatie.nl
www.rivm.nl/covid-19

Cybertalkshow met Frank Lammers terugkijken

 

Voor meer informatie en interessante links kijk hier>>