Nieuws

Nieuwsbrief sluiten
Actueel
Archief

Geldzorgen op de werkvloer: tips

Waar kunnen werknemers terecht voor hulp bij geldzorgen?

Geldzorgen! Of het nu gaat om de energierekening of de dagelijkse boodschappen, de prijzen stijgen maar door. Steeds meer mensen krijgen ermee te maken. Geldzorgen zijn een belangrijke prikkel voor stress. En stress leidt tot uitval. Hoe knoop je elke dag, elke week de eindjes aan elkaar? Er is niet meteen een oplossing, maar er is wel ondersteuning mogelijk. We horen vaak dat het moeilijk is om erover te praten.

3 concrete tips

  1. Hoe ga je in gesprek met je werknemer en wat zeg je?

    Op www.ruimteomtelevenhelmond.nl bij de actiegroep ‘Geldzorgen op de werkvloer’ vind je tal van tips. Hoe je signalen van geldzorgen kunt opvangen en hoe je met medewerkers over geldzorgen kunt communiceren.

  2. Geldfit wijst mensen de weg naar ondersteuning

    Op www.geldfit.nl vinden je medewerkers gratis informatie over hun situatie. Geldfit wijst de weg met tips of persoonlijk advies in jouw eigen gemeente. Mensen kunnen direct – anoniem - contact opnemen via 0800 – 0815.

    Op www.financieelfittewerknemers.nl/Toolkit/ vind je materiaal dat je kunt gebruiken in je communicatie.

  3. Recht op energievergoeding tussen € 700 - € 1300,-?
    Heb je medewerkers in dienst die een (gezamenlijk) netto inkomen tot ongeveer 2360 euro per maand hebben? Dan krijgen ze misschien een eenmalige energievergoeding. Klik op deze link voor meer informatie: Hulp bij rondkomen | Gemeente Helmond. Er staat ook waar mensen hulp kunnen krijgen bij het aanvragen.

    Achter deze link vind je veel communicatiemateriaal dat je kunt gebruiken. 


Als werkgever kun je je medewerkers laten weten wat er allemaal is. Maak het zichtbaar. Leg de flyers uit de toolkit neer, hang posters op, gebruik je eigen communicatiekanalen. Ook kun je gedrukte posters en flyers bij de gemeente afhalen. Ze liggen deze klaar bij de receptie op de begane grond van ’t Cour.

Hulp voor ondernemers bij hoge energiekosten

De gemeente Helmond heeft aanvullende lokale maatregelen getroffen om ondernemers, inwoners en maatschappelijke partners te ondersteunen. De stijgende energieprijzen raken immers iedereen. Daarbij zijn er meer factoren, waardoor je het financieel moeilijker kan hebben. Denk aan de hogere inkoopkosten, de krappe arbeidsmarkt en het verhogen van het minimumloon. Om ondernemers te ondersteunen zijn er verschillende maatregelen vanuit het Rijk en de gemeente.

Lokale maatregel: subsidie van € 1.000 voor verduurzaming
De energiecrisis is voor veel ondernemers een reden om versneld na te denken over duurzame keuzes. Ben je gevestigd in Helmond? Dan kun je aanspraak maken op een bedrag van maximaal € 1.000.

Bekijk de voorwaarden en direct aanvragen eenvoudig online via: Hulp bij hoge energiekosten voor ondernemers | Gemeente Helmond.

Maatregelen voor ondernemers met een hoge energierekening
Om de forse stijging van de energierekening van bedrijven deels te compenseren, neemt de overheid verschillende maatregelen.
Op deze pagina vindt je de nieuwste informatie.

 

Heb je vragen over lokale maatregelen?
Je kunt telefonisch contact opnemen met het Ondernemersloket via telefoonnummer  14 0492.

Een leven lang leren en ontwikkelen

Onlangs is BOOST geïnterviewd voor het blad Helmond onderneemt. Zij hebben er een mooi artikel van gemaakt zodat jij als ondernemer kunt lezen wat BOOST kan doen voor bedrijven in onze regio. Voor diegenen die Helmond onderneemt niet ontvangen of gelezen hebben hieronder de inhoud van dit artikel.

"
Ontwikkeling is voor iedereen belangrijk. Boost helpt hierbij. Wat past bij mij? Wat wil ik graag doen? Het zijn belangrijke vragen voor als je werk zoekt of van baan wil veranderen. Maar ook voor de werkgever is het belangrijk om de ontwikkeling van je personeel te blijven stimuleren. Het vergroot de binding met het bedrijf. Boost wordt gefinancierd vanuit de Provincie en is een onafhankelijk loket voor enerzijds de inwoners uit de regio die loopbaanvragen hebben en anderzijds MKB-ers die geen HR-ondersteuning hebben.

Voor werkgevers

Boost de ontwikkeling van je personeel! Als je als werkgever hierin investeert, creëer je een grotere mate van betrokkenheid van je medewerkers. En hoe meer betrokken zij zijn, hoe productiever zij zijn en hoe minder snel zij het bedrijf zullen verlaten voor een baan elders. Angeliek Koopmans en Dorethé van Eijk leggen uit: “We leren de gehele dag door. 80% van wat we geleerd hebben, hebben we niet geleerd op school. Daarom is leren zo ontzettend belangrijk, voor iedereen. Heb je geen idee hoe je het als bedrijf moet aanpakken? Boost helpt je hierbij. Doe bijvoorbeeld op de website de Quickscan Leercultuur. Door middel van enkele vragen wordt duidelijk waar de verbeterpunten zitten. Wil je daarna graag in gesprek? Ons team staat voor je klaar.”

Platform bedrijfsprofielen

Het is natuurlijk ook belangrijk dat mensen die op zoek zijn naar een (andere) baan, werkgevers weten te vinden. Daarom heeft Boost een platform bedrijfsprofielen opgezet. Hier kunnen bedrijven zich presenteren; wie zijn zij, wat doen zij en wat hebben zij hun medewerkers te bieden? Zo weten werkgever en werknemer elkaar beter te vinden. Daarnaast zet Boost zich in om de arbeidsmarkt en het onderwijs beter op elkaar aan te laten sluiten. “We horen vaak dat mensen buiten de regio gaan studeren en dan ook vaak daar een baan vinden. Wij willen talent uit de regio juist graag in de regio houden. We hopen dan ook dat zoveel mogelijk bedrijven zich aansluiten bij ons platform. We houden het graag laagdrempelig; het kost hooguit een kwartiertje werk om je aan te melden.”

Skillpas

Bij Boost draait het niet alleen om behaalde diploma’s. Het gaat ook om vaardigheden. Daarom kun je als inwoner van de regio een zogeheten skillpas aanmaken. Deze skillpas kun je ten allen tijde inzien, aanpassen en met je ‘meenemen’. Zo vind je altijd de baan die het beste bij jou past!

Wil je jouw bedrijf aanmelden op het platform bedrijfsprofielen of wil je meer informatie? Kijk dan op mijnboost.nl

Tekst: Wendy Lodewijk | Foto: Boost

De Palletcentrale zoekt synergy met de buren op het bedrijventerrein om samen te verduurzamen

Binnen het Smart Synergy Helmond programma werkt Eva Nijeboer hard aan het realiseren van een grondstoffenrotonde. “Er komen nog veel goede materialen in de restcontainer waardoor ze verbrandt of op laagwaardige wijze gerecycled worden. Met de grondstoffenrotonde streven we naar een goede herbestemming of hoogwaardige recycling van deze materialen.” Voor de zomer is het project gestart met de pilot in samenwerking met o.a. de Palletcentrale. Maar wat doet de Palletcentrale en waarom staan ze voorop in het realiseren van deze duurzame pilot?

Met 6 vestigingen door heel Nederland is de Palletcentrale een grote speler. Accountmanager Gert Klein legt uit: ‘Bij de Palletcentrale zit duurzaamheid al 53 jaar verankerd in het bedrijf. Het in- en verkopen van gebruikte pallets is de ultieme manier van grondstoffen hergebruiken. Wij hebben meer dan 500.000 pallets op voorraad en leveren vanuit onze vestigingen in Rotterdam, Moerdijk, Sas van Gent, Middenmeer en Helmond. Bij de Palletcentrale kun je nieuwe en gebruikte pallets kopen, pallets huren, overtollige pallets verkopen en je overtollige pallets laten afvoeren.’ Toch blijft het bedrijf altijd op zoek naar nieuwe mogelijkheden om verder te verduurzamen. En dus deden ze direct mee met de grondstoffenrotonde van Smart Synergy Helmond.

Voor wie nog niet precies weet wat Smart Synergy Helmond is: 
Smart Synergy Helmond is een uniek en ambitieus programma waarin ondernemers intensief met elkaar én met de gemeente Helmond samenwerken op het gebied van duurzaamheid. Er zijn 4 projecten gebundeld die gericht zijn op warmte, water en afvalstromen. Om het circulaire karakter van de projecten te benadrukken is bij de naamgeving gekozen voor Warmterotonde, Waterrotonde en Grondstoffenrotonde. Bedrijven zetten hiermee grote stappen om te voldoen aan de wettelijke en maatschappelijke plicht om te verduurzamen. 

Zo min mogelijk afval
Dat pallets een tweede, derde of wel tiende leven krijgen is al een duurzame corebusiness. Maar daar blijft het niet bij. ‘Op onze vestigingen liggen enorme oppervlaktes aan zonnepanelen. Ook rijden we met elektrische trucks en werken er zeer gewaardeerde collega’s met een afstand tot de arbeidsmarkt bij ons. Onze ambitie voor de toekomst? Wij streven naar zo min mogelijk afval. Hout dat we niet meer gebruiken, gebruiken we bijvoorbeeld in onze ovens om courante pallets te laten drogen en om de pallets HT te behandelen’.

Pallets een tweede leven geven
Toen het bedrijf gevraagd werd voor de grondstoffenrotonde van Smart Synergy Helmond, stonden ze hier direct voor open. ‘Op ons bedrijventerrein zitten veel bedrijven die nu een kleine container hebben. Daar gooien ze al hun afval in, omdat ze dat al jaren zo doen. Daar zitten misschien wel materialen in die je goed kunt hergebruiken. In deze pilot halen we oude pallets en ICT-apparatuur op. Dan kom je erachter dat de buren op ons bedrijventerrein prima pallets weggooien die wij een tweede leven kunnen geven.’

Goede prijs voor afval
In een tijd waarin grondstoffen zoals hout schaars zijn, is een grondstoffenrotonde extra interessant, vindt Gert. ‘Wij hebben veel klanten die graag tweedehands pallets gebruiken. Ook als er een plank of blok ontbreekt, nemen wij ze graag mee. Er hoeven minder bomen gekapt te worden en het draagt bij aan de duurzaamheidsambities die veel bedrijven hebben.’

CO2-besparingscertificaat
Voor bedrijven die duurzaamheid hoog in het vaandel hebben, biedt de Palletcentrale nog een extraatje aan. ‘Al onze klanten ontvangen een CO2-besparingscertificaat. Dit laat zien hoeveel CO2 er bespaard wordt door het (her)gebruik van overtollige pallets. Daarmee kun je aantonen dat je verduurzaamt als bedrijf.’

Samen nog meer bereiken
En wat heeft de samenwerking binnen Smart Synergy Helmond opgeleverd voor de Palletcentrale? ‘Wij staan altijd open voor nieuwe mogelijkheden om te verduurzamen. Met onze deelname hoop ik dat we onze buren op het bedrijventerrein bewust maken van de voordelen van grondstoffen hergebruiken. Juist in deze tijd van schaarste. De eerste ophaalrondes van de pilot hebben al veel inzichten gegeven. Als we de scope van pallets en ICT-apparatuur verder uitbreiden naar andere grondstoffen, ben ik heel benieuwd wat we samen nog meer kunnen bereiken.’

Werkstress?

Ondernemen betekent vaak (ook) dat je goed met stress moet kunnen dealen. In de week van de werkstress willen we jou als ondernemer bewust maken van de impact van stress op je lichaam en gezondheid! 

Wellicht herken je als ondernemer een aantal van onderstaande punten: 
→ Je maakt (te) veel uren
→ Er is sprake van disbalans tussen bedrijf en gezin 
→ Je moet veel schakelen tussen verschillende werkzaamheden 
→ Je legt de lat voor jezelf en je bedrijf hoog 
→ Er zijn niet betalende klanten 
→ Er zijn financiële uitdagingen 
→ Er is onvoldoende gekwalificeerd personeel 
→ Je hebt geen tijd voor ontspanning 

Stuk voor stuk factoren die de stressknop in je systeem aanzetten. ‘๐‘ฐ๐’Œ ๐’‡๐’–๐’๐’„๐’•๐’Š๐’๐’๐’†๐’†๐’“ ๐’‰๐’†๐’• ๐’ƒ๐’†๐’”๐’•๐’† ๐’๐’๐’…๐’†๐’“ ๐’”๐’•๐’“๐’†๐’”๐’”’, hoor ik veel ondernemers zeggen. Begrijpelijk, want stress helpt om te focussen op momenten dat je dit het meest nodig hebt. Stress zorgt ervoor dat je sneller kan denken en dat je fysiek beter kan presteren. Stress geeft je extra energie om net dat beetje extra te kunnen doen die dag en om meer uit jezelf en je onderneming te halen. Ideaal toch, waarom zou je daar iets aan veranderen? 

โžกOmdat een lange periode van stress op termijn behoorlijke negatieve consequenties kan hebben! Teveel en te vaak stress zorgt namelijk voor een verhoogde concentratie van het lange-termijn-stress-hormoon cortisol in je lijf. Dit veroorzaakt op termijn klachten als: slapeloosheid, vergeetachtigheid, sneller geblesseerd en slechter herstel. Daarnaast verhoogt het ’t risico op hart- en vaatproblemen. Kortom, ze zijn voor de langere termijn aanslag op je gezondheid en daarmee op je ondernemerschap. Want ziek worden kun je als ondernemer niet gebruiken…
 
Dus ook al ervaar jij geen nadelige gevolgen van de stress die je ondernemerschap oplevert, je systeem ervaart deze wel degelijk! 

๐—•๐—ฒ๐—ป ๐—ท๐—ถ๐—ท ๐—ฏ๐—ฒ๐—ป๐—ถ๐—ฒ๐˜‚๐˜„๐—ฑ ๐—ต๐—ผ๐—ฒ ๐—ท๐—ถ๐—ท ๐—ฎ๐—น๐˜€ ๐—ผ๐—ป๐—ฑ๐—ฒ๐—ฟ๐—ป๐—ฒ๐—บ๐—ฒ๐—ฟ ๐—ธ๐˜‚๐—ป๐˜ ๐˜ƒ๐—ผ๐—ผ๐—ฟ๐—ธ๐—ผ๐—บ๐—ฒ๐—ป ๐—ฑ๐—ฎ๐˜ ๐—ท๐—ฒ ๐—ถ๐—ป ๐—ฑ๐—ฒ ๐˜ƒ๐—ฎ๐—น๐—ธ๐˜‚๐—ถ๐—น ๐˜ƒ๐—ฎ๐—ป ๐—ฐ๐—ต๐—ฟ๐—ผ๐—ป๐—ถ๐˜€๐—ฐ๐—ต๐—ฒ ๐˜€๐˜๐—ฟ๐—ฒ๐˜€๐˜€ ๐˜€๐˜๐—ฎ๐—ฝ๐˜?
Plan dan eens (kosteloos) een afspraak met onze adviseur Esther van den Hurk - Vitaal Leven , Tel: 06-43800521. Gun jezelf de tijd om een uurtje te sparren en ontdek welke stappen je óók als ondernemer kunt zetten naar minder ziekmakende stress. ๐Ÿ‘Œ

Restafval over? Meld je aan voor de circulaire ophaalronde

Gooi jij oude pallets, ICT-apparatuur of accu’s nog steeds bij het restafval?
Meld je dan nu aan voor de gratis ophaalronde op een deel van bedrijventerrein Hoogeind en De Weijer.

Met deze pilot laten we je bedrijfscontainer krimpen en gebruiken we reststromen opnieuw. Zo maken we  afval circulair!

Wanneer?
De Palletcentrale en R&L Recycling komen langs op: woensdag 30 november 2022 op een deel van Hoogeind en De Weijer. Zie onderaan dit bericht een locatiekaartje. 

De spelregels:
Afval meegeven? Meld je vóór 23 november 2022 aan en vermeld hierbij de materialen die je laat ophalen. Aanmelden via: parkmanager@bedrijventerreinenhelmond.nl 

• Zorg dat het afval klaar ligt en help de chauffeur een handje met inladen.
• Al een contract bij de Palletcentrale? Goed bezig! Jouw pallets worden al optimaal benut. Ze hoeven niet mee met deze ronde.

Dit mag mee: 

Wij accepteren alles met een printplaat en/ of stekker behalve als het VERWARMT of KOELT, denk hierbij aan koelkasten, magnetrons, strijkijzers etc. Die mogen worden dus niet meegenomen. Oude CRT beeldbuizen (dikke achterzijde)  mogen ook niet mee. 

Dit is een pilot en daardoor gratis en vrijblijvend.

In welk gebied is de pilot?
Een deel van Hoogeind en De Weijer. Zie afbeelding.

Ten oosten van de Lagedijk en tussen Zuiddijk en Rooseindsetraat. 

          

Uitnodiging informatiebijeenkomst opvang locatie Rochadeweg-Veldbeemd

Op dinsdag 8 november houdt de gemeente een informatiebijeenkomst over de vestiging van de Time-out & Verblijfsvoorziening aan de Rochadeweg-Veldbeemd. Indien je daar als ondernemer bij aanwezig wilt zijn kun je je daarvoor aanmelden via timeoutenverblijfsvoorziening@helmond.nl.

Onderstaand de uitnodiging vanuit de gemeente. 

Bijeenkomsten Innovatiehuis de Peel

Innovatiehuis de Peel organiseert diverse bijeenkomsten omtrent digitalisering.  
Doe er je voordeel mee en meld je aan als het voor jouw organisatie interessant is.

Online recruitment workshop

Vind je het lastig om bepaalde vacatures in te vullen? Krijg je de juiste kandidaten niet gevonden? Kom dan naar de Online Recruitment workshop op woensdag 16 november.

Leren van IIoT in de topsport

Wil jij met data maximale prestaties leveren in jouw organisatie? Ontdek hoe IIoT (Industrial Internet of Things) gebruikt wordt in de topsport tijdens de kennissessie op woensdag 23 november.

 

Jouw bedrijf in โ€˜the spotlightโ€™

Steeds meer bedrijven maken een profiel aan op het bedrijvenplatform van Boost. Bezoekers kunnen via dit profiel direct doorklikken naar de website van jouw bedrijf om verder kennis te maken en de vacatures te ontdekken.

Wil jij jouw bedrijf ook in de spotlights zetten?

Meld je bedrijf aan via: https://bedrijven.mijnboost.nl/. Er zijn geen kosten aan verbonden.

Voor mensen die al langer werkzaam zijn in een baan en een carrièreswitch willen maken, kan het fijn zijn als ze eerst eens één of enkele dagen mee mogen snuffelen in die andere baan (ook wel ‘ervaringsplek’ genoemd).

Via het bedrijfsprofiel van jouw bedrijf maak je kenbaar of en hoe jouw bedrijf hier voor open staat. Je kunt direct aan de slag met het invullen van jouw profiel. Zodra Boost je aanmelding heeft ontvangen, nemen ze contact met je op om de eventuele puntjes op de i te zetten om daarna snel het profiel van je bedrijf op de site te publiceren.

BOOST is door bestuurlijke partijen in de arbeidsmarktregio Helmond-De Peel in het leven geroepen met onder meer als doel de MKB ondernemer te ontzorgen als het gaat om ontwikkeling van personeel. BOOST wordt gefinancierd door de provincie Noord Brabant, ze zijn dus geen commerciële onderneming die een tarief in rekening brengt. Ze zijn van en voor deze regio. Lees meer over de dienstverlening op www.mijnboost.nl 

Beste wasserij ter wereld staat in Helmond

Na in 2016 tijdens een eerdere deelname aan de Global Best Practices Awards een eervolle tweede plaats te hebben behaald, nam een delegatie van het Helmondse familiebedrijf Lavans afgelopen weekend vanuit Milaan de hoofdprijs mee naar huis. Ze kregen zowel de eerste plaats binnen deze toonaangevende wedstrijd in de wasserijbranche toegekend, als de eretitel ‘Beste wasserij ter Wereld’! Een mega prestatie en bekroning voor de vele duurzame investeringen de afgelopen jaren van het bedrijf dat in 1928 werd opgericht.   

Samen met 11 andere wasserijen (van de in totaal 100 deelnemende wasserijen red.), verspreid over de hele wereld, was Lavans genomineerd door de internationale branchevereniging CINET. De branchevereniging beoordeelde samen met een onafhankelijke jury de twaalf genomineerde finalisten op categorieën als: kwaliteit, duurzaamheid, het businessmodel, de dienstverlening en innovatie.  

Ruim 15 jaar geleden hebben de eigenaren van Lavans, de neven Piet en Michel Heerkens, bewuste stappen gezet om Lavans te vormen tot hoe het nu is: kerngezond en bruisend van energie. En met succes bleek vrijdag 21 oktober in Milaan, waar de grote finale plaatsvond. Lavans gaf tijdens het pitchmoment de jury geen andere keus dan de felbegeerde prijs toe te kennen aan het bedrijf gevestigd in Helmond.

Dagelijks zijn ruim 275 ‘Lavansianen’, met ruim 20 diverse nationaliteiten, druk in de weer om dienst te verlenen aan ruim 10.000 klanten. Dit gebeurt te alle tijden met een sterke focus op duurzaam ondernemen. Iets wat de jury van de Global Best Practices Award 2022 niet was ontgaan. Sterker nog, het leverde een prachtig juryrapport op en minimaal twee jaar lang de eretitel Beste wasserij ter Wereld! 

Met trots nam de afvaardiging van Lavans, bestaande uit algemeen directeur Tristan van der Waart en de 4e generatie Heerkens, Tijn en Max Heerkens vrijdagavond 21 oktober tijdens de afsluiting van de Expo Detergo in Milaan het certificaat behorende bij de 1e plaats in ontvangst. “De kroon op ons werk en het zorgt voor volop vertrouwen richting de toekomst”, aldus Van Der Waart.  Samen met Piet Heerkens en de 4e generatie Tijn en Max Heerkens aanwezig in Milaan.